Saturday 7 May 2011

Happy Mother's Day.



Assalamualaikum.

Happy Mother's Day to all amazing and great mom around the world and mom-to-be ;)
Mom says that I am the only daughter who had breastfed until 2 -3 years old, natural eh, takde susu tepung. ^^,

via http://www.pilihanibu.com/ (copy paste je =p ) >>

Memberi susu badan boleh menyebabkan kanak-kanak lebih cerdik, menurut penyelidikan terbesar penyusuan badan. Walaupun sudah terdapat beberapa kajian sebelumnya yang mengaitkan susu ibu dan IQ tetapi ia diterima secara ragu-ragu kerana perbandingan dibuat diantara ibu yang memilih untuk menyusu badan dan tidak, dan ia lebih bergantung kepada faktor sosial dan intelektual ibu dan bukan dari kebaikkan susu badan itu sendiri.

Sekarang, faktor tersebut sudah dapat disangkal dalam penyelidikan saintifik terbesar pernah dilakukan dengan menunjukkan, menyusu badan meninggikan IQ kanak-kanak.
“Penyelidikan kami menunjukkan bukti yang kuat yang menyusu badan secara ekslusif dan dalam jangka masa yang lama (sekurang-kurangnya 6 bulan) mampu membuatkan kanak menjadi lebih bijak" kata Prof Michael Kramer dari Universiti McGill, penyelidik utama yang percaya penemuan ini akan meninggikan usaha untuk mengalakkan, melindungi dan menyokong penyusuan badan.

Keupayaan kognitif kanak di analisa dengan ujian IQ yang di kendalikan oleh doktor dan guru berdasarkan pencapaian akademik dari segi pembacaan, penulisan, matematik dan subjek yang lain.
Pada usia 6.5, kanak-kanak dari susuan ibu memperolehi secara purata 7.5 point lebih tinggi dalam intelek verbal dan 2.9 point lebih tinggi dalam ujian bukan intelek verbal. Guru-guru juga mendapati kanak-kanak ini mencapai kecemerlangan akademik lebih signifikan dari segi pembacaan dan penulisan. (I think Im quite good at it. Im a bookworm, see?hehe. But add math is worst for me T_T )


Ok dah sampai sini je. Nak extra fact go search the web. 

Thanks mom for all the love. All the care. The support. For lend me your shoulder since 1991 until now. For trying to understand me. Helping me through my teen's life. 

We have gone through all the good and bad times together. We get stronger day by day.
Im sorry for I was not really a good daughter, not that so obedient, give you all sorts of never-ending-problems. Keep complaining, whining, and all the fights.. Im sorry. 


 

I love you, mom. Miss you always. =)


 ..

No comments:

Post a Comment